Kwaliteitscirkel

De kwaliteitscirkel van Deming is een creatief hulpmiddel voor kwaliteitsmanagement en probleemoplossen ontwikkeld door William E. Deming.

De cirkel beschrijft 4 activiteiten die op alle organisaties van toepassing zijn. In een cyclus kunnen die zorgen voor een betere kwaliteit. De vier activiteiten zijn:

  1. PLAN: Opstellen van een plan voor de uitvoering van processen en vaststellen van normen en concrete doelstellingen.
  2. DO : Voer de geplande processen uit.
  3. CHECK: Controleer de processen op de uitvoering en registreer afwijkingen op de norm. Meet de beoogde resultaten.
  4. ACT: Evalueer afwijkingen en resultaten en neem actie. Herontwerp de processen indien nodig voordat deze opnieuw worden uitgevoerd.

Deming heeft later zijn cirkel aangepast: in plaats van Check heeft hij Study ingevoerd omdat dit beter de handeling beschrijft die in deze fase uitgevoerd moet worden.

PDCA

De cirkel wordt aldus: Plan – Do – Study – Act. Overigens noemde Deming het PDCA model altijd de Shewhart cirkel, naar de eerdere bedenker hiervan.

bron: wikipedia

About these ads

2 Reacties

  1. hallo, gelden de door u genoemde indicatoren ook voor zakelijke dienstverlening, overheden en zorginstellingen? Mvg. RD

  2. Beste Robert,
    Voor overheden, etc gelden weer andere indicatoren. Mocht u interesse hebben dan kan ik ze naar u emailen. Groet, D

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

%d bloggers like this: